De kerntaken van de dienst stedenbouw en ruimtelijke ordening kunnen in een aantal duidelijke items ingedeeld worden:
- actualisatie en bijhouden van het plannen- en vergunningenregister
- adviseren, informeren en bijsturen van de stedenbouwkundige aanvragen
- afleveren van stedenbouwkundige attesten en stedenbouwkundige vergunningen
- opmaak van het Gemeentelijke Ruimtelijk Structuurplan en de gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen
- opbouw en actualisatie van een Geografisch Informatiesysteem (GIS)
- uitvoeren van een stedenbouwkundig handhavingsbeleid, de zogenaamde bouwcontrole
A tot Z
- Beschermde monumenten en dorpsgezichten
- Burenbemiddeling
- Gemeentebelasting op niet-bebouwde percelen in verkavelingen
- huisnummers
- Omgevingsvergunning
- Ongeschiktverklaring en onbewoonbaarverklaring
- plannen van aanleg
- Planologische attesten voor bedrijfsgebouwen
- Premie voor de renovatie en de verfraaiing van gevels
- ruimtelijke structuurplannen en ruimtelijke uitvoeringsplannen
- Sociaal wonen
- Stedenbouwkundige aanvragen en vergunningen
- stedenbouwkundige attesten (om de gebruiksmogelijkheden van een grond of een gebouw te kennen vooraleer over te gaan tot aankoop of tot indiening van een stedenbouwkundige aanvraag)
- stedenbouwkundige verordeningen
- verkavelingsvergunningen